دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶

دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶

غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
نگاره‌ها
نسل‌ها می‌آیند ومی‌روند؛ گاه مبارزه می‌کنند برای زندگی. گروهی کوچ می‌کنند با دل در گرو خاک آبا و اجدادی ... و شاید اندکی تاریخ و سرنوشت بسازند. حاکمان هم گاه...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان

گفت و گو با پروانه اسانلو ، همسر رئیس دربند سندیکای کارگران شرکت و احد تهران

منصور اسانلو، رئیس سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران بارها و بارها بازداشت و زندانی شده است. او هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج به سر می برد.همه پزشکان زندان رای به جراحی قلب او داده اند اما با این وجود دادستان تهران با مرخصی پزشکی این زندانی سیاسی مخالفت می کند...

منصور اسانلو، رئیس سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران بارها و بارها بازداشت و زندانی شده است. او هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج به سر می برد، در حالی که به دلیل ناراحتی قلبی به شدت بیمار است .این زندانی سیاسی این روزها صبر و استقامتش زبانزد همه شده است .او از آن نوع زندانی هاست که انگار همه فشارها را تاب می آورد اما از خواسته های قانونی اش پا عقب نمی گذارد .شاید به همین خاطر بود که بعد از خروج از کشور و با وجود آنکه می دانست دوباره به زندان خواهد رفت، باز هم ترجیح داد به وطنش بازگردد .او حتی وقتی همسرش حالش را می پرسد هرگز لب به گلایه نمی گشاید به قول پروانه اسانلو همسر وی ، او هرگز از منصور نشنیده که یک بار هم بگوید حالش بد است. اما او این روزها به شدت بیمار است تا جایی که همه پزشکان زندان رای به جراحی قلب او داده اند. اما با این وجود دادستان تهران با مرخصی پزشکی برای این زندانی سیاسی مخالفت می کند. پروانه همسر منصور درباره آخرین وضعیت منصور اسانلو برای خبرنگار کلمه می گوید، او از همه می خواهد که هرگز زندانیان سیاسی را از یاد نبرند و هر کس هر چه در توان دارد برای آزادی این عزیزان به کار بگیرد .

آخرین باری که آقای اسانلو را ملاقات کردید چه زمانی بود؟

آخرین بار یک هفته پیش از عید بود که ملاقات کابینی داشتیم. وضعیت روحی شان کماکان خوب بود، اما واقعا به لحاظ جسمی حالشان مساعد نیست . همسرم مشکل قلبی دارد ، البته وقتی حالش را پرسیدم، طبق روال همیشه گفت خوب است در حالی که اصلا وضعیت مناسبی نداشت و تنها به خاطر ما و اینکه روحیه مان خراب نشود این طور گفت. منصور هیچ وقت نمی گوید حالم بد است.

نظر پزشکان زندان در مورد وضعیت سلامتی ایشان چیست ؟

پزشکان زندان یک نظر دارند. آن نظر هم این است که ایشان خیلی زود باید تحت عمل جراحی قلب قرار بگیرند .

آیا مسوولان با این نظر پزشکان موافقت کرده اند ؟در این زمینه شما چه اقدام قانونی انجام داده اید ؟

ما به دادستانی برای درخواست مرخصی پزشکی نامه نوشتیم تا اجازه بدهند ما خودمان برای درمان آقای اسانلو و عمل جراحی ایشان اقدام کنیم. اما وقتی برای گرفتن جواب نامه تماس گرفتیم، مسوول دفتر ایشان گفتند آقای دادستان با درخواست شما موافقت نکرده است.

از طریق زندان پیگیری کردیم که جواب آنها این بود که ما نیز از دادستانی استعلام می گیریم اگر اجازه صادر شد خودمان اقدام می کنیم.

پس دادستان تهران با مرخصی پزشکی همسرتان موافقت نکرد ؟می خواهم بدانم علت عدم موافقت دادستان چیست آیا در این باره پی گیری خاصی انجام داده اید ؟

خیر.وقتی برای پیگیری پرونده تماس تلفنی داشتم فقط همین جمله را عنوان کردند و گفتند آقای دادستان موافقت نکرده اند. همین.

البته من هم مثل همیشه پرسیدم چرا ؟ مگر منصور چه کرده است که در حقش این همه سخت گیری می شود حتی در برابر سلامتی اش. من گفتم این همه وقت در زندان بوده، بس نیست؟ الان هم تنها درخواست ما مهلت و فرصتی برای درمان اش است آیا این در خواست بزرگی است ؟ اما آنها هرگز جواب این سوالهای ما را نمی دهند .

واقعا فکر می کنید علت این همه سخت گیری درباره آقای اسانلو چیست ؟

به نظر من کاملا بی دلیل است. اگر خودشان هم به زندگی، گذشته و حال آقای اسانلو ، به خواسته ها و گفته هایش با انصاف نگاه کنند می بینند هیچ خواسته ای جز خیر برای این مردم و کشور نداشته اند .

خانم اسانلو! مردم با شما به عنوان همسر یک زندانی سیاسی چطور رفتار می کنند ؟

نام فامیل من هم اسانلو است گاهی مردم ازمن سئوال می کنند که چه نسبتی با آقای منصور اسانلو دارم و تا متوجه می شوند ابراز همدردی و ارادت می کنند و برای همسرم هم دعا و آرزوی آزادی اش را می کنند . من همیشه با دیدن این رفتارها و برخوردها شرمنده می شوم .

چند نوروز است که آقای اسانلو در کنارشما و سایر اعضای خانواده تان نیستند؟

از آخرین بازداشت شان تا کنون سه بهار است که بدون مرخصی بوده اند. البته مجموعا چهارسال و نیم است که در زندانند.

در نبود ایشان سال نو را چگونه گذراندید ؟

من دوفرزند پسر دارم . آنها همیشه سعی می کنند تنهایم نگذارند اما به هرحال هیچوقت نتوانسته اند جای پدرشان را در زندگی من پر کنند. خودم هم همیشه اصرار می کنم که به زندگی خود شان توجه کنند و نگران من نباشند. اما آنها هم به نوعی اسیر زندگی من شده اند و نمی توانند زندگی مستقل خودشان را داشته باشند و دلشان طاقت نمی آورد من را تنها بگذراند . با نبود همسرم زندگی طبیعی ما مختل شده و نوروز هم مثل همه روزهای دیگر برای ما با یک حس خاص همراه است ، می دانید در کل یک احساس های درونی وجود دارد که نمی توانم آن را بیان کنم.

اگر لحظه تحویل سال نو آقای اسانلو در کنار شما بودند به او چه می گفتید؟

ابراز خوشحالی زیادی می کردم و می گفتم خوشحالم که بالاخره آمدی پیش ما. البته آروز می کردم که هیچ وقت روزهای رفته تکرار نشود و دیگر هیچ روزی را پشت میله های زندان نباشد .

لحظه تحویل سال ، اما بدون حضور همسرتان گذشت در این لحظه چه احساسی داشتید و از خداوند چه خواستید ؟

اول از همه آزادی همه زندانیانی که به خاطر عقیده و باورشان در زندان هستند، از جمله همسرم را از خداوند تمنا کردم و بعد دعا کردم که خدایا امسال دیگر منصور به خانه برگردد.با توجه به اینکه منصور سه چهارم حکم اش را در زندان گذرانده ما واقعا امسال منتظر بازگشتش بودیم. من شخصا انتظار داشتم مقامات قضایی این چند ماه باقیمانده را چشم پوشی کنند یا حداقل به همسرم مرخصی بدهند اما باز هم چشم به راه ماندیم .

اگر نکته ای مانده، بفرمایید ؟

فقط درخواست می کنم هر کسی به طریقی که می تواند به آزادی زندانیان سیاسی کمک کند، دریغ نکند. همسر من بیمار است و با این شرایط زندان را فقط به خاطر مردم و آرمانهایش تحمل می کند. این عزیزان را از یاد نبریم .

بخش : کارگری
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردین, ۱۳۹۰ ۹:۵۳ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴

سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان