چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد

در هم تنیدگی جنبش های اجتماعی و وظایف نیروهای چپ

تذکر ضرور: پخش میزگردها در این صفحه از نشریه کار لزوما به معنی تایید یا وابستگی این برنامه ها به سازمان ما نیست و صرفا به دلیل خدمت به جامعه دوستان و نزدیکان فکری به سازمان صورت می گیرد!

فایل صوتی جلسه پرسش و پاسخ یکشنبه ۲۵ دی  ۱۴۰۱   ساعت ۹  شب ایران

موضوع:  در هم تنیدگی جنبش های اجتماعی و وظایف نیروهای چپ  

میهمان: پروین همتی ، سخنگوی سازمان فداییان خلق ایران( اکثریت)   

لینک:
کانال یوتیوب « به‌یاد رفیق فریبرز رئیس‌دانا »

https://t.me/+YNxze2Z5-E05NWFh

 سوالات مطرح شده در جلسه تلگرامی با رفیق پروین همتی  

 

  • با توجه به گوناکونی اقوام و تفکرات در کشور ما آیا لازم نمیبینید که تمامی گروه های چپ و مترقی و معتقد به جمهور مردم در قالب یک جبهه متحد کنار هم گرد آیند؟ آیا وقت آن فرا نرسیده که احزاب و سازمان و گروه‌های سیاسی که به جمهوریت و فدرالیسم و تکثر گرایی معتقد هستند در قالب یک جبهه متحد به فعالیت بپردازند و اپوزوسیون متکثر و متحدی رو برای جامعه ایران ایجاد کنند؟ چه اشتراکاتی رو باید در نظر گرفت که این جبهه به گستردگی و تنوع ایران عزیز ما باشد؟
  • خوشبینی تاریخی  و تحلیلهای اکثریت چه اثری در جنبش اجتماعی ایران تا کنون داشته است و جایگاه مردمی و مقبولیت نیروهای چپ همچون اکثریت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
  • علل و زمینه های تشتت و پراکندگی  چپ ایران را چگونه تفسیر میکنید؟
  •  ارزیابی جنابعالی از جنبش چپ ایران ، جایگاه و وزن اجتماعی ان چیست؟
  • نظر مهمان ارجمند در مورد آینده‌ی اتحاد چپ چیست؟ آیا باید خوشبین بود؟ اوجگیری جنبش اجتماعی-سیاسی در ایران می توانست موجب انگیزشی نو برای اتحاد چپ باشد اما متاسفانه از آن خبری نیست .دست کم طیف های مختلف فدایی، بخشی از حزب توده‌ی ایران، راه کارگر و کومه له می توانستند پتانسیل و پشتیبانی این اتحاد باشند اما عملا آنچه ما هواداران می بینیم اختلاف و واگرایی روز افزون است چرا؟ حتی با تشکیل حزب چپ ایران قرار بود سازمان اکثریت دیگر فعالیت چندان سیاسی نداشته باشد ولی  این هم محقق نشد.چرا؟
  • چرا در انشعاب گروه چپ از سازمان اکثریت از گروه منشعب حمایت نشد؟ اصلاً دلیل انشعاب چه بود؟
  • آیا این تشتُت وپراکندگی و انشعابات، سازمان را در تداوم و تحقق اهداف با مشکل مواجه نمی کند؟‌ ما از این عدم همبستگی و تفرُق اذیت شده و مستاصل می گردیم.
  • درود رفیق پروین گرامی، سازمان فدائیان خلق (اکثریت )طی پروسه اتحاد چپ که منجر به تشکیل حزب چپ ایران (فدائیان خلق )گردید، اصلی‌ترین وبزرگترین سازمان تشکیل حزب بود وبنا برمصوبات کنگره حزب قرار بود موقتاََتاتحکیم حزب به فعالیت خود تحت نام سازمان اکثریت ادامه دهد، آیا اکنون که چند سال از تشکیل وتحکیم حزب چپ سپری شده ،نقش ورابطه سامان اکثریت باحزب چپ چگونه است؟ وچرا هنوز برخلاف مصوبات کنگره  های بعدی بطور مستقل تحت همان نام بفعالیت خود ادامه میدهد؟
  • مضمون تحلیل رفقای سازمان نشان دهنده آنست نزدیکی تحلیلی با نیروهای چپ از جمله حزب توده ایران وجود دارد هرچند پراتیک عملی نشان پیوندی درمبارزه روزمرحله ای بچشم می خورد در نشست ها برای تشکیل یک کروه کارتبلیغی باحزب توده ایران حداقل درفضای مجازی ودر خارج از کشور را چگونه ارزیابی می فرمائید
  • آیا برای گذار از ج.ا از نظر سازمان ،باید هدف آرمانی  و آلترناتیو خاص را مد نظر داشت؟
  • در حالیکه خیزش  انقلابی ژینا در حال رشد است شاهد بحثهای تازه ای نیز هستیم. از جمله بحث “همه باهم”
  • نطرتان را لطفا در این باره بیان نمایید و بفرمایید با همه نیروهایی که در ایران کم و بیش دارای پایگاه اجتماعی هستند اعم ازنیروهای ترقیخواه و  راست  افراطی  و چپ افراطی و….. چگونه باید تعامل کرد.
  • به تجربه معتقدم که نیروهای ناصادق راست از جمله شورای مدیریت گذار در همگرایی چپ یک نقش بسیار منفی و تخریبی داشته اند – نقشی که رفقا در داخل معمولا نمی بینند و فقط چپ برای این عدم همگرایی مورد شماتت قرار می گیرند – نظر شما در این مورد چیست ؟
  • سیاست  “همه با هم ” یک مساله مهم را نادیده می گیرد و آن اینکه آنها که امکانات بیشتری در این همه با هم داشته باشند بقیه را در عمل محدود خواهند کرد و از امکانات و قدرت خودشان سوء استفاده خواهند کرد . الان امکانات در دست نیروی راست است – این تلویزیونهای اینترنشنال و من و تو و دیگران نمونه هایی از آن امکانات هستند که برخی نادیده می گیرند – چطور به درک اینکه ” سیاست همه با هم “چقدر می تواند خطرناک باشد کمک کنیم ؟
  • ما بر خلاف گذشته سازمان که وحدت حرف اولش بود از وحدت دو جریان رفیق جزنی واحمد زاده ودر بحبوحه انقلاب که دیگر گروه ها که به سازمان پیوستند غیر از انشعاب چیزی عاید جنبش فداییان خلق نشده چرا؟در حالی که که تمامی جریان های چپ در سراسر جهان به نوع اتحادی رسیدند و موفق هم شدند نمونه اخیر برزیل  چرا حداقل جریان فدایی به یه نوع اتحادی نرسیده جز حزب چپ واقعا مشکل کجاست؟ با سپاس
  • چپها در طول تاریخ میهن مان به رشد فکری و فرهنگی جامعه کمک کرده اند در ارتقاء روحیه عدالتخواهی و مخالفت با  تبعیض و ستم نقش بسیار مهمی داشته اند و بیشتر رفقای ما در آستانه انقلاب ۵۷ در زندان بودند ولی نیروهای راست تلاش می کنند ما چپها را مقصر شرایط حاکم معرفی می کنند – چرا یک تلاش مشترک نیروی چپ را برای اینکه خدمات نیروهای چپ در ارتقاء فرهنگ و ارزش روحیه عدالتخواهی و …  بیشتر درک شود شاهد نیستیم ؟
  • آیا بعد از گذار از ج.ا میتوان آلترناتیو “سوسیالیسم” را استقرار داد؟
  • باتوجه به تجارب اندوخته شده ازدهه ۵۷ تاکنون ،وبا توجه به شرایط خاص امروزین،تعلل درعرصه اتحاد نیروی های چپ مترقی آیا می تواند توجیه پذیر باشد؟
  • اختلاف نظر  سازمان اکثریت با حزب چپ  در چیست  و چرا  در یک  جریان  و تشکیلات ادغام  نمی شوند؟
  • آیا در جنبش زن ؛ زندگی ؛ آزادی چپ را پیشرو میدانید ؟
  • الترناتیو را در این جنبش با توجه به همگرایی اپوزیسیون ؛ چگونه ارزیابی میکنید و چه درصدی را برای جریان چپ در نظر میگیرید و در کل جریان چپ ؛ چه درصدی را برای اکثریت در نظر  میگیرید .
  • آیا جریان چپ  توانایی رهبری این جنبش را خواهد داشت ؟
  • با توجه به برآورد های جامعه شناسی آینده جنبش برای سرنگونی را چگونه ارزیابی میکنید آیا این مبارزه به شکل مسلحانه پیش خواهد رفت ؟ یا خیر … یا پلانی اکثریت ارایه داده است ؟
  • آیا‌ گفتمان‌ چپ ‌نباید‌ در ‌قالب ‌‌نیروهای ‌چپ‌ تجلی کند؟‌ در‌سال‌  ۵۷ نیروهای ‌ارتجاعی ‌شعارهای  چپ ‌را‌ در‌ زمینه ‌‌عدالت ‌اجتماعی‌ و اقتصادی‌‌ مطرح ‌می‌کردند‌ و‌ باعث ‌سر‌در‌گمی توده‌های‌ مردم ‌می‌شد.
  • واقعا تمام پرسشها حول اتحاد است و این معنای خاصی دارد که تمام رفقای فدایی باید ملکه ذهنشون کنند واقدام کنند چپ طول تاریخ هزینه های گزافی دادند وقتش نیست که اقدام عملی انجام شود ؟
  • “اتحاد”در این شرایط بدون در نظر گرفتن” اتحاد برای چه ” مفید نیست که می تواند ضربه زننده تر هم باشد – اتحاد ( یا در واقع همگرایی ) برای پیشبرد اهداف مقطعی مثل تلاش  برای لغو اعدام – تلاش برای آزادی زندانیان سیاسی ، تلاش برای لغو حجاب اجباری  و … به نظر عملی ست ولی اتحاد برای سرنگونی و بعد به آلترناتیو فکر کردن- در مرحله کنونی ،  نه ممکن هست و نه مفید – شما اینطور فکر نمی کنید ؟
  • چرا  رهبران چپ می گویند کارگران جهان متحد شوید .اما خودشان هیچ گونه وحدت واتحاد تشکیل نمی دهند؟
  • به نظر من قبل از اینکه از اتحاد صحبت کنیم باید جریانات چپ به این بیندیشندکه چگونه پیوندخود رابا پایگاه اجتماعی در داخل کشورگسترش دهندتا زمانیکه جریانات چپ خارج کشور نتوانند در داخل کشور حضور عینی داشته باشند .اتحاد بدست امده است بیشتر مکانیکی خواهد بود .سوال من این است سازمان برای پیوند با پایگاه اجتماعی داخل کشورچه برنامه ای دارد؟
  • نوزدهم بهمن پیشرو است. با درود و گرامی، داشت این روز که تولد سازمان چریک های فدائی خلق می باشد. گروه فدائی که مبارزه بر علیه نظام سلطه ی شاهنشاهی را در جنگل های سیاهکل متجلی ساخت. نظر شما در شروع مبارزه فدائیان در آن دوران خفقان و ستم و استبداد چیست؟
  • رفیق پروین در صحبتها اشاره داشتید به اینکه اعتقادی به مبارزه مسلحانه ندارید بقول اوریانا فالاچی در هر موضوعی سه نظر وجود دارد نظر من ؛ شما و حقیقت … حال صرفا با اینکه اعتقادی به آن نوع مبارزه ندارید آیا رژیم هم همین نظر را دارد و در صورت مواجه با تحمیل شرایط از طرف رژیم  چه باید کرد ؟
  • “قهر انقلابی ” ” مبارزه خشونت پرهیز ” “مبارزه مسالمت آمیز ” شما به کدام اعتقاد دارید ؟

 

 

تاریخ انتشار : ۲۶ دی, ۱۴۰۱ ۲:۵۷ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟