سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۱

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۱

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

مواضع احزاب چپ نروژ در قبال جنگ اوکراین

رهبر حزب سرخ در مورد عدم موافقت این حزب برای ارسال اسلحە بە بە اوکراین می گوید کە دو دلیل وجود دارد: دلیل اول اینکە ارسال سلاح می تواند خطر جنگ بزرگ در اروپا را افزایش دهد. ما از تاریخ می دانیم که جنگ بین دو طرف می تواند گسترش یابد و زمانی بدتر شود که کشورهای دیگر دست به اقدام بزنند. و دلیل دوم این است که کارشناسان حقوق بین الملل با یکدیگر موافق نیستند و مشخص نیست که آیا ارسال سلاح ما را به یک کشور جنگجو تبدیل می کند یا خیر. بنابراین حزب سرخ معتقد است دلایل خوبی برای عدم ارسال سلاح وجود دارد.

 موضع  حزب سرخ:

 

بیورنار موکسنس رهبر این حزب می گوید کە حمله شدید غیرقانونی روسیه به اوکراین را به شدت محکوم می کند. رژیم پوتین این تهاجم را یک عملیات نظامی ویژه با آنچه آنها «نیروهای حافظ صلح» می نامند، توصیف می کند. ما قبلاً چنین تبلیغاتی را شنیده ایم و گول نخورید، تهاجم روسیه یک جنگ تجاوزکارانه علیه قوانین بین المللی است، نه چیز دیگر. حزب سرخ از کسانی حمایت می کند که اکنون در برابر سربازان پوتین از خود دفاع می کنند و برای آزادی، استقلال و دموکراسی خود می جنگند. او ادامە می دهد کە مسئولیت جنگ تجاوزکارانه و بمباران فقط بر عهده رژیم پوتین است. هیچ استدلال، هیچ منافع امنیتی، حوزه های منافع یا بهانه های دیگری وجود ندارد که بتواند جنگ تجاوزکارانه را که مغایر با قوانین بین المللی و رنج عظیم انسانی ناشی از جنگ است، توضیح دهد. بنابراین، پوتین باید پاسخگو باشد. حزب سرخ پیشنهاد کرده است تا اقداماتی انجام شود که به نروژ اجازه می‌دهد حکم بازداشت بین‌المللی صادر کند و پس از آن او را به خاطر جنگ مجازات کنند.

رهبر حزب سرخ در مورد عدم موافقت این حزب برای ارسال اسلحە بە اوکراین می گوید کە دو دلیل وجود دارد: دلیل اول اینکە ارسال سلاح می تواند خطر جنگ بزرگ در اروپا را افزایش دهد. ما از تاریخ می دانیم که جنگ بین دو طرف می تواند گسترش یابد و زمانی بدتر شود که کشورهای دیگر دست به اقدام بزنند. و دلیل دوم این است که کارشناسان حقوق بین الملل با یکدیگر موافق نیستند و مشخص نیست که آیا ارسال سلاح ما را به یک کشور جنگجو تبدیل می کند یا خیر. بنابراین حزب سرخ معتقد است دلایل خوبی برای عدم ارسال سلاح وجود دارد.

او در خصوص ناتو می گوید کە این حزب با عضویت نروژ در ناتو مخالف است، اما این سیاست آنها نیست که فردا نروژ را از ناتو خارج کند و کشور را برای اولین و بهترین ابرقدرتی که به زور کنترل منابع ما را بخواهد در دست بگیرد بی دفاع بگذارد. نروژ باید توان دفاعی کشور را بازسازی کند تا استقلال خود را تضمین کند.

مواضع چپ های سوسیالیست:

آودون لیسباکن، رهبر این حزب هم در این خصوص می گوید کە رژیم پوتین قوانین بین المللی را نقض می کند و خشونت را به عنوان ابزاری برای تحمیل اراده خود به کشور همسایه انتخاب می کند. حزب چپ سوسیالیست هرگز نمی پذیرد که قدرت های بزرگ دست به اقدام بزنند، این روز سیاهی برای همه کسانی است که به صلح در اروپا، قوانین بین المللی و حقوق کشورهای کوچک اهمیت می دهند.

او ادامە می دهد کە نروژ باید به افزایش فشار بر نخبگان روسیه، رژیم پوتین و الیگارش های اطراف او کمک کند. لیسباکن می گوید که چپ سوسیالیست از تحریم های اقتصادی قوی و سایر اشکال فشار اقتصادی و سیاسی برای وادار کردن روسیه به توقف تجاوزاتش حمایت می کند.

رژیم روسیه بار دیگر تمایل خود را برای استفاده از خشونت و سرکوب علیه کشورهای همسایه نشان می دهد. به این ترتیب آنها همچنین توجه را از نحوه هدایت روسیه منحرف می کنند. پوتین و الیگارش هایش یک سیستم اجتماعی عمیقاً ناعادلانه و غیر دموکراتیک ساخته اند. این جنگ به نفع مردم عادی روسیه نیست و باید امیدوار بود که مخالفت ها با آن افزایش یابد.

 یک جنگ کامل در اوکراین، و در بدترین حالت اشغال روسیه، می تواند افراد زیادی را فراری دهد. ما باید برای این اتفاق آماده باشیم و در چنین شرایطی همه کشورهای اروپایی باید مسئولیت خود را برای تامین امنیت پناهندگان اوکراینی بر عهده بگیرند. نروژ باید آماده باشد تا سهم خود را از این مسئولیت بر عهده بگیرد.

حزب کارگر نروژ (سوسیال دمکراتها)

این حزب اعلام کردەاست کە:

ـ ما اقدامات جنگی روسیه را محکوم می کنیم.

سیاستهای این حزب برای اوکراین بە ترتیب زیر است:

ـ دو میلیارد کرون کمک های بشردوستانه.

ـ نروژ به تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه می پیوندد.

ـ اهداء تجهیزات نظامی مانند کلاه ایمنی و جلیقه نجات. این مواردیست است که اوکراین درخواست کرده است و می توان آن را به سرعت اهدا کرد.

این حزب همراە با حزب سنتر کە با هم دولت را تشکیل دادەاند پس از مشورت با پارلمان نروژ تصمیم گرفت که نروژ به اوکراین سلاح اهدا کند.

ـ مسدود کردن تمام سرمایه گذاری ها در روسیە و خارج کردن صندوق نفت از روسیه.

ـ بستن حریم هوایی نروژ به روی پروازهای روسیه.

ـ نروژ در واکنش به اقدامات جنگی روسیه در کنار متحدان و کشورهای نزدیک خود می ایستد.

ـ کشورهای مختلف خود می توانند تصمیم بگیرند کە با چه اتحادهایی و با چه کسانی وارد شوند و دفاع خود را چگونه سازماندهی می کنند، این تصمیماتی است که خود دولت های مستقل باید اتخاذ کنند.

ـ وضعیت در اوکراین و اطراف آن برای مدت طولانی جدی بوده است. اقدامات جنگی روسیه منجر به تلفات و رنج غیرنظامیان بزرگ شده است.

ـ حزب کارگر به شدت خود را از نقض قوانین بین المللی توسط روسیه و نقض حاکمیت اوکراین جدا می داند.

موضع حزب کمونیست نروژ

حزب کمونیست نروژ در اعلامیەای همراە با احزاب کمونیست و کارگر جهانی، تحت عنوان “نه به جنگ امپریالیستی در اوکراین!” اعلام کردەاست کە تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن “استقلال” جمهوری های خلق دونباس و سپس مداخله نظامی به بهانه “دفاع از خود”، تمایل به “غیر نظامی کردن اوکراین” و یا “مبارزه با فاشیسم” در اوکراین، نیست. این مداخلە برای حفاظت از مردم منطقه یا دستیابی به صلح نیست، بلکە اقدامی برای پیشبرد منافع انحصارات روسیه در خاک اوکراین و رقابت شدید آنها با انحصارات غربی است. این حزب همبستگی خود را با کمونیست ها و مردم روسیه و اوکراین ابراز می کند. حزب کمونیست نروژ برای تقویت مبارزه با ناسیونالیسم دست راستی که توسط تک تک بورژوازی ها ترویج می شود مبارزە می کند. مردمان هر دو کشور روسیە و اوکراین هیچ علاقه ای به دفاع از برخی اتحاد امپریالیستی و خدمت به منافع الیگارشی در شرق یا غرب ندارند.

 

تاریخ انتشار : ۱۹ فروردین, ۱۴۰۱ ۵:۵۹ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴